fbpx

Een band tussen kapper en klant is uniek

30-06-2016

"Als je moeder je in Italië een compliment geeft, zegt ze niet 'Wat ben je slim', maar 'Wat ben je mooi'." De Algemeen Directeur van de Divisie L'Oréal Professionele Producten Ciro Rago twijfelt niet lang als hem de vraag wordt voorgelegd of hij altijd al de beauty- en kapperswereld in wilde.

Ciro Rago, directeur van L’Oréal Professionel
“Schoonheid zit in mijn cultuur, in mijn DNA en in mijn bloed,” verzucht Rago. “En een kapper, die helpt je in je zoektocht naar schoonheid. Het is moeilijk uit te leggen; eigenlijk meer een gevoel. Een kapper is een artiest. Een vrouw kan een parfumerie binnen stappen op zoek naar schoonheid, maar daar zal ze hooguit geadviseerd worden. Een kapper máákt je mooi. Hij praat met je en hij luistert naar je. Die band is uniek.”

Professioneel en divers
Sinds een jaar is Rago nu in Nederland. Ook al zit schoonheid de Italianen in het bloed, over de Nederlandse kappers is Rago niet minder enthousiast. “Ze zijn professioneel en divers”, benadrukt hij. “Als je zes salons naast elkaar ziet, zijn ze geen van allen hetzelfde. Ze gebruiken hun eigen methodes en hun eigen producten.” Ook lopen ze volgens Rago vooruit op de meeste andere kappers in Europa. “Je ziet dat de top van de salons hun aanbod al aan het verbreden is. En hoe groter het aanbod, hoe meer consumptie, wat weer zal zorgen voor meer schoonheid.” Is dat niet een beetje oppervlakkig? “Juist niet!”, vindt de Italiaan. “Mente sana en cuerpo sano, een gezonde geest in een gezond lichaam. Schoonheid is een compliment aan jezelf. Het verrijkt je geest.”

Houd van je klant
“Als kappers op hoog niveau willen blijven, moeten ze de klant verrassen”, voorspelt Rago. “Ze moeten actief worden op het gebied van nieuwe producten en technologie. Je kán niet passief blijven.” Daarom geeft de directeur van L’Oréal drie gouden tips: “Wees professioneel, zorg voor nieuwe services en zorg dat je klant tevreden is. Nee, sterker nog: houd van je klant. Stel voor om het anders te doen, vraag door en wees proactief. Het doel van de kapper is om zijn werk met zoveel mogelijk passie te doen en je elke dag weer te concentreren op je klant.” Dat is geen makkelijke opgave, weet Rago. “Niet alleen fysiek is het kappersvak zwaar, maar ook geestelijk. Je moet een soort zesde zintuig hebben voor schoonheid en je moet veel energie hebben. Als salon moet je de trends bijhouden, intuïtief zijn.”

Goede school
Daarnaast is discipline heel belangrijk. “Vroeger was het belang van educatie veel minder groot in het kappersvak. Nu heb je een goede school nodig om je te focussen op schoonheid. Naast het leren van het vak, moet je ook letten op trends. Maar als je geen discipline hebt, niet elke minuut aandacht besteedt aan je klant: dan ben je niet goed.” Hij benadrukt nog maar eens die bijzondere relatie. “Als een elektricien iets voor je komt repareren, vind je dat fijn, maar het interesseert je niet echt. Met een kapper deel je wel die intimiteit. Dat geeft een kapper macht en de verantwoordelijkheid professioneel over zijn vak te kunnen spreken. Kappers zijn van fundamenteel belang voor de samenleving, al zien ze dat zelf niet altijd. De NKA is een goede basis om te starten en je als kapper bewust te worden van wat je waard bent. Niet alleen door de service die de academie geeft, maar ook door de kwaliteit van het onderwijs en de passie voor discipline.”