Veelgestelde vragen

Avondopleiding

Tot wanneer kan ik me aanmelden voor een opleiding?

Zolang er plaats is kun je je aanmelden voor de opleiding. Vol is vol. Je kunt op de website zien of er nog plaats is. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze opleidingsadviseurs.

Wanneer kan ik starten met een avondopleiding?

De startdatum is afhankelijk van je gewenste avondopleiding. Kijk bij avondopleiding om de exacte startdata te vinden. Gemiddeld genomen beginnen de avondopleidingen 2 keer per jaar. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze opleidingsadviseurs.

Welk diploma moet ik hebben om bij jullie toegelaten te worden?

Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig.

Hoe meld ik mij aan voor een avondopleiding?

Door middel van een informatiegesprek kunt u zich aanmelden voor de avondopleiding. Klik hier om een informatiegesprek aan te vragen met een van onze opleidingsadviseurs of telefonisch op 0800-0123. Je bent uiteraard ook van harte welkom op een van onze open dagen.

Hoe weet ik of ik toegelaten ben op de opleiding?

Tijdens het informatiegesprek zal dit worden aangegeven. Zodra de overeenkomst is getekend is de inschrijving definitief.

Hoe lang duurt een avondopleiding?

De duur van een avondopleiding is afhankelijk van welke opleiding je kiest:

Hoe lang duurt een avond les?

De lestijden zijn van 19.00 uur – 22.00 uur.

Gaan er tussentijds avondopleidingen van start of moet ik wachten tot september?

De avondopleidingen starten met grote regelmaat. Kijk bij de gewenste opleiding voor de eerstvolgende startmomenten.

Op welke dagen zijn de lessen?

Onze lessen vinden op een vaste avond plaats. Dit kan op een maandag-, dinsdag-, woensdag- of donderdagavond zijn.  De avond is afhankelijk van de gekozen startdatum en locatie. Heb je een les gemist dan kan deze helaas niet worden ingehaald. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen kunnen we een maximaal aantal cursisten per avond kwijt.

Heb ik recht op studiefinanciering?

Voor de avondopleidingen heb je helaas geen recht op studiefinanciering. Klik hier voor meer informatie over andere financieringsmogelijkheden.

Zitten er veel jonge mensen op deze opleiding?

Voor toelating op de avondopleiding zijn studenten minimaal 21 jaar. De samenstelling van de studentgroepen is over het algemeen heel gevarieerd omdat er ook veel volwassenen zijn die op latere leeftijd voor het kappersvak kiezen.

Mijn persoonlijke gegevens zijn veranderd, waar moet ik dat doorgeven?

Stuur een e-mail naar secretariaat@kappersakademie.nl met je oude én je nieuwe gegevens en indien van toepassing je studentnummer.

Ik heb een klacht over een opleiding, waar kan ik die indienen?

We doen ons uiterste best om hoge kwaliteit te leveren, maar soms gaat er wel eens iets niet zoals we voor ogen hebben. Heb je een klacht over een van onze opleidingen, stuur dan een e-mail naar secretariaat@kappersakademie.nl. Omschrijf je klacht duidelijk en vermeld je naam, de betreffende opleiding en een telefoonnummer waar we je kunnen bereiken. We nemen binnen twee dagen contact je met op.

Vragen over Corona - avondopleiding

Welke maatregelen zijn er getroffen binnen de academie?

Hieronder vind je een overzicht van de regels die wij volgen en welke maatregelen er binnen de academie zijn getroffen:

  • Wij houden 1,5 meter afstand.
  • We groeten zonder een hand te geven.
  • Wij nemen geen jassen aan.
  • De handen moeten verplicht worden gedesinfecteerd bij binnenkomst. Hiertoe hebben wij zuilen met desinfectant bij de ingangen staan.
  • Wij maken gebruik van wegwerpkapkleden.
  • De wasbakken zijn voorzien van kuchschermen.
  • De kappersstoelen staan 1,5 meter uit elkaar waar mogelijk en anders staan hier kuchschermen tussen.
  • Zowel studenten en docenten dragen een mondkapje of face shield (spatscherm)
  • Klanten en modellen zijn verplicht een mondkapje te dragen.
  • Met grote regelmaat worden de aanrakingspunten gedesinfecteerd.
  • Wij accepteren geen contant geld.
Hoe wordt gehandeld wanneer bekend is dat een besmette student op school is geweest?

De besmette student moet in quarantaine. Bij een besmette student wordt het daarvoor geldende corona-protocol gevolgd. Pas wanneer de student 24 uur klachtenvrij is, mag de student weer naar school. De gegevens van de student worden i.v.m. privacy niet doorgegeven.

Inmiddels geldt dat wanneer je volledig beschermd bent, je niet meer in thuisquarantaine hoeft indien je in contact bent geweest met een besmet persoon. Op de website rijksoverheid.nl is te lezen wat beschouwd wordt als beschermd zijn tegen corona. Hier staat aangegeven dat je beschermd bent als:

• je in het afgelopen half jaar corona hebt gehad of
• als je meer dan 14 dagen geleden je 2e prik kreeg met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna of
• 1 prik kreeg met het vaccin van Janssen of
• 1 prik kreeg met 1 van deze vaccins nadat je langer dan 6 maanden geleden corona had.

Samengevat houdt dit in dat studenten die gevaccineerd zijn of het afgelopen half jaar corona hebben gehad en in aanraking zijn geweest met een besmet persoon, niet meer in thuisquarantaine hoeven. Wel wordt nog steeds geadviseerd je te laten testen op het moment dat je corona-gerelateerde klachten krijgt. Raadpleeg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/thuisquarantaine/in-thuisquarantaine-door-corona
​​​​​​voor meer informatie.

Heeft de student/klant die in aanraking is geweest met een besmet persoon geen inenting of geen corona gehad in het afgelopen jaar? Het model of klant van de student moet dan in quarantaine omdat deze wordt gekwalificeerd als nauw contact (langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand). De rest van de klas en klanten hoeft in principe niet in quarantaine, tenzij ze ook langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 afstand met de besmette persoon zijn geweest. Uiteraard moet wel goed in de gaten gehouden worden of er klachten ontstaan. Dan moet de persoon uiteraard thuisblijven en zich laten testen.

Wanneer de besmette student 24 uur klachtenvrij is geweest, mag de student de lessen weer hervatten.

Hoe wordt gehandeld wanneer een docent besmet blijkt?

De besmette docent moet in quarantaine. Inmiddels geldt dat wanneer je volledig beschermd bent, je niet meer in thuisquarantaine hoeft indien je in contact bent geweest met een besmet persoon. Op de website rijksoverheid.nl is te lezen wat beschouwd wordt als beschermd zijn tegen corona. Hier staat aangegeven dat je beschermd bent als:

• je in het afgelopen half jaar corona hebt gehad of
• als je meer dan 14 dagen geleden je 2e prik kreeg met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna of
• 1 prik kreeg met het vaccin van Janssen of
• 1 prik kreeg met 1 van deze vaccins nadat je langer dan 6 maanden geleden corona had.

Samengevat houdt dit in dat studenten die gevaccineerd zijn of het afgelopen half jaar corona hebben gehad en in aanraking zijn geweest met een besmet persoon, niet meer in thuisquarantaine hoeven. Wel wordt nog steeds geadviseerd je te laten testen op het moment dat je corona-gerelateerde klachten krijgt. Raadpleeg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/thuisquarantaine/in-thuisquarantaine-door-corona
​​​​​​voor meer informatie.

Heeft de student/klant die in aanraking is geweest met de besmette docent geen inenting of geen corona gehad in het afgelopen jaar? Het model of student van de docent moet dan in quarantaine omdat deze wordt gekwalificeerd als nauw contact (langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand). De rest van de klas en klanten hoeft in principe niet in quarantaine, tenzij ze ook langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 afstand met de besmette persoon zijn geweest. Uiteraard moet wel goed in de gaten gehouden worden of er klachten ontstaan. Dan moet de persoon uiteraard thuisblijven en zich laten testen.

Wanneer de besmette docent 24 uur klachtenvrij is geweest, mag de docent weer lesgeven op de academie.

Welke richtlijnen worden gevolgd met betrekking tot COVID?

Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en overleggen in situaties van besmetting altijd met de GGD. Daarnaast hanteren wij in de kapsalons het protocol voor de kappersbranche.

Worden namen van besmette studenten of docenten doorgegeven?

Wij geven i.v.m. privacy geen namen door aan derden van besmette studenten of docenten. Als er een melding via het secretariaat binnen komt, zullen wij in verband met het contactonderzoek wel de gegevens delen met de docent van de klas zodat we kunnen nagaan waar in de school de student is geweest en met wie hij of zij evt. in contact is geweest.

Ik heb lichte klachten (bijv. loopneus of keelpijn) en ik wil toch naar de opleiding komen. Mag dat?

Ook bij lichte klachten moet je thuisblijven. Als je op de academie komt en het blijkt dat je deze klachten hebt, verzoeken we je vriendelijk om weer naar huis te gaan. Het volgen van de lessen is dan niet mogelijk.

De academie is een tijd gesloten geweest door de lockdown. Welke gevolgen heeft dit voor mijn opleiding?

Zodra het ons vanuit de overheid is toegestaan om in de avonduren het onderwijs voor volwassenen te hervatten, brengen wij onze studenten hiervan op de hoogte via een email. We gaan dan verder waar we gebleven waren. Alle studenten ontvangen een email waarin de nieuwe einddatum van de opleiding wordt gecommuniceerd. Alle lessen worden dus gegeven volgens de onderwijsovereenkomst, alleen de einddatum van de opleiding zal verplaatsen naar de toekomst. Startdata van eventuele vervolgopleidingen worden hierop zoveel mogelijk aangepast.

 

Ik volg een avondopleiding. Nu is de school gesloten i.v.m. een lockdown door de overheid. Krijg ik tijdens deze lockdownperiode online les?

Onze avondopleiding is een opleiding die gericht is op het leren van het kappersvak in de praktijk. Op het moment dat de school verplicht moet sluiten, is het geven van deze lessen niet mogelijk. Wij kiezen ervoor deze lessen niet online te verzorgen omdat we op deze wijze simpelweg niet voor de kwaliteit van onderwijs kunnen zorgen, waar wij als organisatie voor staan. Het kappersvak leert men in de praktijk en helaas niet online.

Van de overheid is praktijkonderwijs in de avonduren toegestaan, ondanks de avondklok. Waarom blijft de school dan toch gesloten?

Het deelnemen aan praktijkonderwijs is inderdaad één van de uitzonderingen die gelden op de restricties van de avondklok. Echter is dit alleen van toepassing op praktijkonderwijs binnen een wettelijk erkende MBO- opleiding. De avondopleidingen van de Nederlandse Kappersakademie vallen niet onder de wettelijk erkende MBO-opleidingen. Hierdoor is er voor onze studenten geen ontheffing / uitzondering op de restricties van de avondklok. Onze brancheorganisatie heeft een stevige lobby gevoerd in Den Haag om dit voor elkaar te krijgen, helaas zonder resultaat. Voor onze avondopleidingen rest niets anders dan te wachten totdat de avondklok wordt opgeheven. Op basis van de laatste berichtgeving verwachten / hopen wij dat dit begin april zal zijn.

Beslisboom - Thuisblijven of naar school?

Klik op onderstaande afbeelding om de beslisboom te bekijken.

Afbeelding beslisboom

Vragen over Corona - dagopleiding

Welke maatregelen zijn er getroffen binnen de academie?

Hieronder vind je een overzicht van de regels die wij volgen en welke maatregelen er binnen de academie zijn getroffen:

  • Wij houden 1,5 meter afstand.
  • We groeten zonder een hand te geven.
  • Wij nemen geen jassen aan.
  • De handen moeten verplicht worden gedesinfecteerd bij binnenkomst. Hiertoe hebben wij zuilen met desinfectant bij de ingangen staan.
  • Wij maken gebruik van wegwerpkapkleden.
  • De wasbakken zijn voorzien van kuchschermen.
  • De kappersstoelen staan 1,5 meter uit elkaar waar mogelijk en anders staan hier kuchschermen tussen.
  • Zowel studenten en docenten dragen een mondkapje of face shield (spatscherm)
  • Klanten en modellen zijn verplicht een mondkapje te dragen.
  • Met grote regelmaat worden de aanrakingspunten gedesinfecteerd.
  • Wij accepteren geen contant geld.
Hoe wordt gecontroleerd of een klant klachten heeft die kunnen duiden op corona?

Bij binnenkomst meldt een klant zich bij de receptie. Hier worden de zogenaamde triage-vragen aan de klant gesteld. Wanneer op alle vragen NEE geantwoord kan worden, kan de klant een behandeling ondergaan. Zo niet, dan wordt de klant verzocht om een nieuwe afspraak te maken.

Klik op deze link om de vragenlijst te bekijken

Hoe wordt gehandeld wanneer bekend is dat er een besmette klant in de salon is geweest?

Omdat elke situatie anders is, raadplegen wij altijd eerst de lokale GGD om na te gaan wat zij in de desbetreffende situatie adviseren. In het geval van een besmette klant zijn de algemene richtlijnen: Het uitvoeren van contactonderzoek. Welke student heeft de klant geknipt/een behandeling gegeven?

Inmiddels geldt dat wanneer je volledig beschermd bent, je niet meer in thuisquarantaine hoeft indien je in contact bent geweest met een besmet persoon. Op de website rijksoverheid.nl is te lezen wat beschouwd wordt als beschermd zijn tegen corona. Hier staat aangegeven dat je beschermd bent als:

• je in het afgelopen half jaar corona hebt gehad of
• als je meer dan 14 dagen geleden je 2e prik kreeg met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna of
• 1 prik kreeg met het vaccin van Janssen of
• 1 prik kreeg met 1 van deze vaccins nadat je langer dan 6 maanden geleden corona had.

Samengevat houdt dit in dat studenten die gevaccineerd zijn of het afgelopen half jaar corona hebben gehad en in aanraking zijn geweest met een besmet persoon, niet meer in thuisquarantaine hoeven. Wel wordt nog steeds geadviseerd je te laten testen op het moment dat je corona-gerelateerde klachten krijgt. Raadpleeg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/thuisquarantaine/in-thuisquarantaine-door-corona
​​​​​​voor meer informatie.

Heeft de student die in aanraking is geweest met een besmet persoon geen inenting of geen corona gehad in het afgelopen jaar? De student moet dan in quarantaine omdat deze wordt gekwalificeerd als nauw contact (langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand). De rest van de klas en klanten hoeft in principe niet in quarantaine, tenzij ze ook langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 afstand met de besmette persoon zijn geweest. Uiteraard moet wel goed in de gaten gehouden worden of er klachten ontstaan. Dan moet de persoon uiteraard thuisblijven en zich laten testen.

Hoe wordt gehandeld wanneer bekend is dat een besmette student op school is geweest?

De besmette student moet in quarantaine. Bij een besmette student wordt het daarvoor geldende corona-protocol gevolgd. Pas wanneer de student 24 uur klachtenvrij is, mag de student weer naar school. De gegevens van de student worden i.v.m. privacy niet doorgegeven.

Inmiddels geldt dat wanneer je volledig beschermd bent, je niet meer in thuisquarantaine hoeft indien je in contact bent geweest met een besmet persoon. Op de website rijksoverheid.nl is te lezen wat beschouwd wordt als beschermd zijn tegen corona. Hier staat aangegeven dat je beschermd bent als:

• je in het afgelopen half jaar corona hebt gehad of
• als je meer dan 14 dagen geleden je 2e prik kreeg met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna of
• 1 prik kreeg met het vaccin van Janssen of
• 1 prik kreeg met 1 van deze vaccins nadat je langer dan 6 maanden geleden corona had.

Samengevat houdt dit in dat studenten die gevaccineerd zijn of het afgelopen half jaar corona hebben gehad en in aanraking zijn geweest met een besmet persoon, niet meer in thuisquarantaine hoeven. Wel wordt nog steeds geadviseerd je te laten testen op het moment dat je corona-gerelateerde klachten krijgt. Raadpleeg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/thuisquarantaine/in-thuisquarantaine-door-corona
​​​​​​voor meer informatie.

Heeft de student/klant die in aanraking is geweest met een besmet persoon geen inenting of geen corona gehad in het afgelopen jaar? Het model of klant van de student moet dan in quarantaine omdat deze wordt gekwalificeerd als nauw contact (langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand). De rest van de klas en klanten hoeft in principe niet in quarantaine, tenzij ze ook langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 afstand met de besmette persoon zijn geweest. Uiteraard moet wel goed in de gaten gehouden worden of er klachten ontstaan. Dan moet de persoon uiteraard thuisblijven en zich laten testen.

Wanneer de besmette student 24 uur klachtenvrij is geweest, mag de student de lessen weer hervatten.

Hoe wordt gehandeld wanneer een docent besmet blijkt?

De besmette docent moet in quarantaine. Inmiddels geldt dat wanneer je volledig beschermd bent, je niet meer in thuisquarantaine hoeft indien je in contact bent geweest met een besmet persoon. Op de website rijksoverheid.nl is te lezen wat beschouwd wordt als beschermd zijn tegen corona. Hier staat aangegeven dat je beschermd bent als:

• je in het afgelopen half jaar corona hebt gehad of
• als je meer dan 14 dagen geleden je 2e prik kreeg met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna of
• 1 prik kreeg met het vaccin van Janssen of
• 1 prik kreeg met 1 van deze vaccins nadat je langer dan 6 maanden geleden corona had.

Samengevat houdt dit in dat studenten die gevaccineerd zijn of het afgelopen half jaar corona hebben gehad en in aanraking zijn geweest met een besmet persoon, niet meer in thuisquarantaine hoeven. Wel wordt nog steeds geadviseerd je te laten testen op het moment dat je corona-gerelateerde klachten krijgt. Raadpleeg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/thuisquarantaine/in-thuisquarantaine-door-corona
​​​​​​voor meer informatie.

Heeft de student/klant die in aanraking is geweest met de besmette docent geen inenting of geen corona gehad in het afgelopen jaar? Het model of student van de docent moet dan in quarantaine omdat deze wordt gekwalificeerd als nauw contact (langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand). De rest van de klas en klanten hoeft in principe niet in quarantaine, tenzij ze ook langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 afstand met de besmette persoon zijn geweest. Uiteraard moet wel goed in de gaten gehouden worden of er klachten ontstaan. Dan moet de persoon uiteraard thuisblijven en zich laten testen.

Wanneer de besmette docent 24 uur klachtenvrij is geweest, mag de docent weer lesgeven op de academie.

Ik heb lichte klachten (bijv. loopneus of keelpijn) en ik wil toch naar school. Mag dat?

Ook bij lichte klachten moet je thuisblijven. Als je op school komt en het blijkt dat je deze klachten hebt, dan word je naar huis gestuurd.

Welke richtlijnen worden gevolgd met betrekking tot COVID?

Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en overleggen in situaties van besmetting altijd met de GGD.Daarnaast hanteren wij in de kapsalons het protocol voor de kappersbranche.

Worden namen van besmette studenten of docenten doorgegeven?

Wij geven i.v.m. privacy geen namen door aan derden van besmette studenten of docenten. Als er een melding via het secretariaat binnen komt, zullen wij in verband met het contactonderzoek wel de gegevens delen met de docent van de klas zodat we kunnen nagaan waar in de school de student is geweest en met wie hij of zij evt. in contact is geweest.

Ik blijf thuis i.v.m. verkoudheidsklachten/corona-gerelateerde klachten. Hoe zit het met mijn absenties?

Absenties worden te allen tijde geregistreerd, ongeacht de reden van afwezigheid. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van je aanwezigheid op school. Ook in verband met de veiligheid is dit van belang. Bij een calamiteit is dan duidelijk wie zich op dat moment in het pand bevinden.

Om deel te mogen aan de Proeven van Bekwaamheid geldt een norm van maximaal 10% afwezigheid gedurende een blok. Als je voor de rest gewoon deelneemt aan de lessen, dan zal dit verder geen consequenties hebben. Op het moment dat je thuisblijft vanwege de klachten, kun je ook gewoon deelnemen aan de online lessen die gepland staan op het dagdeel dat je niet fysiek op school bent. De absenties door afwezigheid vanwege lichte klachten zullen hierdoor hoogstwaarschijnlijk minimaal zijn.

De school is een tijd gesloten geweest door de lockdown. Welke gevolgen heeft dit voor mijn opleiding?

Onze dagopleiding is een praktijkgerichte opleiding. Een klein deel van de opleiding bestaat uit theorielessen. Te denken valt hierbij aan vakken als Nederlands, rekenen en loopbaan en burgerschap. Maar ook vaktheorie over bijvoorbeeld kleuren van het haar. Op het moment dat de school langere tijd gesloten is door een lockdown, dan zal het theoretische gedeelte van de opleiding zoveel mogelijk online gegeven worden. Op het moment dat de school dan weer open gaat, dan heb je deze lessen alvast gehad en kan er op die manier nog meer focus worden gelegd op de praktijkvakken.

Als we toch voor langere tijd gesloten moeten blijven en hierdoor de ontstane achterstand niet meer binnen de tijd van de opleiding kunnen inhalen, dan verlengen we de opleiding kosteloos met een half jaar.

Beslisboom - Thuisblijven of naar school?

Klik op onderstaande afbeelding om de beslisboom te bekijken.

Afbeelding beslisboom

Vragen over Corona - kapsalon

Welke maatregelen zijn er getroffen binnen de school?

Hieronder vind je een overzicht van de regels die wij volgen en welke maatregelen er binnen de school zijn getroffen:

  • Wij houden 1,5 meter afstand.
  • We groeten zonder een hand te geven.
  • Wij nemen geen jassen aan.
  • De handen moeten verplicht worden gedesinfecteerd bij binnenkomst. Hiertoe hebben wij zuilen met desinfectant bij de ingangen staan.
  • Wij maken gebruik van wegwerpkapkleden.
  • De wasbakken zijn voorzien van kuchschermen.
  • De kappersstoelen staan 1,5 meter uit elkaar waar mogelijk en anders staan hier kuchschermen tussen.
  • Zowel studenten en docenten dragen een mondkapje of face shield (spatscherm)
  • Klanten en modellen zijn verplicht een mondkapje te dragen.
  • Met grote regelmaat worden de aanrakingspunten gedesinfecteerd.
  • Wij accepteren geen contant geld.
Hoe wordt gecontroleerd of iemand klachten heeft die kunnen duiden op corona?

Bij binnenkomst meldt een klant zich bij de receptie. Hier worden de zogenaamde triage-vragen aan de klant gesteld. Wanneer op alle vragen NEE geantwoord kan worden, kan de klant een behandeling ondergaan. Zo niet, dan wordt de klant verzocht om een nieuwe afspraak te maken.

Klik op deze link om de vragenlijst te bekijken

Welke richtlijnen worden gevolgd met betrekking tot COVID?

Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en overleggen in situaties van besmetting altijd met de GGD. De richtlijnen zijn te vinden op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19

Ook kunt u onderstaande link raadplegen:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden

Kan ik zonder afspraak terecht in de kapsalons van de Nederlandse Kappersakademie?

Op dit moment werken wij uitsluitend op afspraak. Een afspraak maken kan heel makkelijk via www.kappersakademie.nl.

  • Als je de website via de telefoon bezoekt, zie je direct een button met ‘Afspraak kapsalon maken’. Vervolgens selecteer je de gewenste salon voor de afspraak. Als je hierop geklikt hebt kun je een behandeling en een datum kiezen. Indien je de gewenste datum of tijdstip niet kunt aanklikken, betekent dit dat de gewenste datum of tijdstip niet beschikbaar is.
  • Als je de website via een computer bezoekt, klik je op ‘Kapsalon’ en kies je de salon waar je afspraak wil maken. Vervolgens kun je de behandeling kiezen en de datum waarop je graag een afspraak zou willen. Indien je de gewenste datum of tijdstip niet kunt aanklikken, betekent dit dat de gewenste datum of tijdstip niet beschikbaar is.
Kan ik nog met contant geld betalen in de kapsalon?

Wij hanteren een PIN-only policy. Dit houdt in dat er uitsluitend via het pin-apparaat betaald kan worden (pinnen, contactloos of Apple-pay).

Ik heb lichte klachten (bijv. loopneus of keelpijn) en ik wil toch naar mijn afspraak in de kapsalon komen. Mag dat?

Ook bij lichte klachten wordt u verzocht thuis te blijven. Als u op de afspraak verschijnt en het blijkt dat u deze klachten heeft, dan kan de afspraak helaas niet doorgaan en wordt u verzocht een nieuwe afspraak te maken wanneer u klachtenvrij bent.

Hoe wordt gehandeld wanneer bekend is dat ik een behandeling heb gekregen van een besmette kapper?

Wij zullen contact met u opnemen op het moment dat blijkt dat u een behandeling heeft ontvangen van een kapper (student) die besmet is met het corona-virus. U moet dan 10 dagen in quarantaine, gemeten vanaf het moment dat u in contact bent geweest met de student. Er wordt geadviseerd u te laten testen. Indien mogelijk op de eerste dag van de quarantaine. Als de test negatief is, dan kunt u op de vijfde dag nogmaals laten testen. Wanneer deze test ook negatief blijkt, dan kunt u uw activiteiten weer oppakken en hoeft u (zoals de richtlijnen nu zijn) niet de 10 dagen quarantaine vol te maken.

Worden namen van besmette studenten of docenten doorgegeven?

Wij geven i.v.m. privacy geen namen door aan derden van besmette studenten of docenten. Als er een melding via het secretariaat binnen komt, zullen wij in verband met het contactonderzoek wel de gegevens delen met de docent van de klas zodat we kunnen nagaan waar in de school de student is geweest en met wie hij of zij evt. in contact is geweest.

Dagopleiding

Wanneer begint de dagopleiding?

De dagopleidingen op al onze vestigingen starten in maart of in september. Met wat geluk kun je dus heel snel beginnen met je opleiding. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze opleidingsadviseurs.

Hoe meld ik mij aan voor een dagopleiding?

Door middel van een informatiegesprek kun je je aanmelden voor de dagopleiding. Klik hier om een informatiegesprek aan te vragen met een van onze opleidingsadviseurs of telefonisch op 0800-0123. Je bent uiteraard ook van harte welkom op een van onze open dagen.

Welk diploma moet ik hebben om bij jullie toegelaten te worden?

Toelating is vanaf niveau VMBO basisberoepsgerichte leerweg (geen specifiek vakkenpakket vereist, wel een diploma). Maximale leeftijd voor de opleiding is 21 jaar.

Tot wanneer kan ik me aanmelden voor een opleiding?

Zolang er plaats is kun je je aanmelden voor de opleiding. Vol is vol. Je kunt op de website zien of er nog plaats is. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze opleidingsadviseurs.

Hoe weet ik of ik toegelaten ben op de opleiding?

Tijdens het informatiegesprek zal dit worden aangegeven. Zodra de onderwijsovereenkomst is getekend is de inschrijving definitief.

Is er veel theorieles?

Ons schooljaar is opgebouwd uit gevarieerde lessen. We werken met een plezierige onderwijsverhouding van 10% theorie en 90% praktijkonderwijs. Je doet dus heel veel praktijkervaring op in onze salons.

Gaan er tussentijds dagopleidingen van start of moet ik wachten tot september?

De dagopleidingen op al onze vestigingen starten in maart of in september. Met wat geluk kun je dus heel snel beginnen met je opleiding. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze opleidingsadviseurs.

Heb ik recht op studiefinanciering?

De dagopleiding van de Nederlandse Kappersakademie is een door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OC&W) erkende particuliere opleiding. Door de OC&W-erkenning komen studenten van 18 jaar en ouder die de dagopleiding volgen in aanmerking voor studiefinanciering en een OV-jaarkaart. Ouders van kinderen jonger dan 18 jaar kunnen in aanmerking komen voor kindgebonden budget. Klik hier om meer informatie te lezen over hoeveel kindgebonden budget ouders kunnen krijgen in 2017-2018.

Lopen de vakanties gelijk met de reguliere schoolvakanties?

Ja, echter binnen deze opleiding heb je 6 weken vakantie per jaar. Deze worden wel binnen de reguliere schoolvakanties ingepland.

Op welke dagen zijn de lessen?

Het rooster is per student van maandag t/m vrijdag of dinsdag t/m zaterdag. Wisselingen van het rooster vinden plaats aan het begin van een nieuw blok.

Ik lees soms berichten over slecht onderwijs en lesuitval bij kappersopleidingen. Hoe is dat bij Kappersakademie?

Wij zetten ons dagelijks in om te voldoen aan de hoge kwaliteitsnorm die aan ons opleidingsinstituut wordt gesteld. De dagopleiding van de Nederlandse Kappersakademie is een door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OC&W) erkende particuliere opleiding. De erkenning houdt in dat onze kwaliteit jaarlijks wordt gecontroleerd door dezelfde instantie die de kwaliteit van andere MBO opleidingen meet. Het onderwijs is zodanig georganiseerd dat het uitvallen van lessen niet voorkomt.

Stageplekken zijn best moeilijk te vinden. Hoe kan ik dan stagelopen?

Bij de Nederlandse Kappersakademie volgen studenten de praktijklessen in onze eigen drukbezochte salons. Zo doe je al heel snel praktijkervaring op. Daarnaast loop je in totaal nog 15 dagen per schooljaar stage bij een andere salon.

Is het moeilijk om na de dagopleiding een baan in het kappersvak te vinden?

Wij bieden onze studenten van de dagopleiding 100% baangarantie. Hierbij garanderen wij dat onze studenten een jaar na het afronden van de opleiding een baan als kapper hebben gevonden. Indien nodig helpen wij hier bij.

Mijn persoonlijke gegevens zijn veranderd, waar moet ik dat doorgeven?

Stuur een e-mail naar secretariaat@kappersakademie.nl met je oude én je nieuwe gegevens en indien van toepassing je studentnummer.

Ik heb een klacht over een opleiding, waar kan ik die indienen?

We doen ons uiterste best om hoge kwaliteit te leveren, maar soms gaat er wel eens iets niet zoals we voor ogen hebben. Heb je een klacht over een van onze opleidingen, stuur dan een e-mail naar secretariaat@kappersakademie.nl. Omschrijf je klacht duidelijk en vermeld je naam, de betreffende opleiding en een telefoonnummer waar we je kunnen bereiken. We nemen binnen twee dagen contact je met op.

Kapsalon

 Wat zijn de openingstijden van de salons?

De salons zijn dagelijks geopend, met uitzondering van zon- en feestdagen. Omdat de opleidingen op de Kappersakademie op verschillende momenten starten zijn we ook geopend tijdens schoolvakanties. Klik hier voor specifieke openingstijden per salon.

Kan ik ook zonder afspraak in één van de salons terecht?

Je bent ook zonder afspraak bij ons welkom. Houd dan wel rekening met een wachttijd. De meeste klanten maken echter een afspraak, zo is de wachttijd het minst lang. Klik hier om online een afspraak te maken bij één van de salons.

Voor welke behandelingen kan ik bij jullie terecht?

De salon is gericht op zowel dames als heren. En ook kinderen zijn welkom voor een behandeling (knippen / snijden). Je kunt bij ons terecht voor alle kappersbehandelingen: knippen / snijden / föhnen / watergolven / opsteken / permanenten / kleuren / baard knippen. Daarnaast zijn er nog een aantal extra behandelingen: manicuren / epileren / wenkbrauwen / wimpers verven / stoomkap-behandeling / hoofdhuidmassage.

Kunnen heren ook geknipt worden?

Dames, heren, jong en oud. Iedereen is welkom bij onze salons.

Jullie gebruiken altijd fijne haarproducten, kan ik die ook bij jullie kopen?

De producten die wij in de salon gebruiken kunt u bij de salon ook kopen. Vraag er naar tijdens uw bezoek aan de salon. Je kunt de producten ook zelf online bestellen via shop.kappersakademie.nl. De producten kun je thuis laten bezorgen of zelf afhalen bij één van de vestigingen van de Nederlandse Kappersakademie. Lekker makkelijk!

Wat kost een behandeling?

De kosten van een behandeling hangen af van jouw persoonlijke wensen: alleen knippen? Of ook snijden en föhnen? Of een mooie nieuwe kleur in je haar? Als je je haar laat kleuren, is het knippen en föhnen altijd gratis. Klik hier om de tarieven per salon te bekijken.

Hebben jullie kortingstarieven?

We hanteren een aantal kortingspercentages:

Voor alle vestigingen:
Studenten 10% korting
65-plussers 5% korting

Voor onze vestigingen in Rotterdam:
Rotterdampas 10% korting

Voor onze vestiging in Amsterdam:
Amsterdampas 10% korting

Waarom is de prijs zo laag?

De Nederlandse Kappersakademie is een opleidingsinstituut. In de salons doen onze studenten – altijd onder begeleiding van ervaren docenten –  praktijkervaring op. Hierdoor kunnen we de behandelingen tegen een scherpe prijs aanbieden.

Kan ik reserveren bij iemand die mij goed geknipt heeft?

Het is niet mogelijk om bij een specifieke kapper-in-opleiding een afspraak te maken. De docent stemt de specifieke leerbehoefte van de student af op het aanbod van klanten in de salon. Zo gaan de studenten na hun opleiding optimaal voorbereid de kapperswereld in en gaat de klant met een modieus kapsel naar huis.

Salon Pompenburg is de uitzondering die deze regel bevestigd. In deze salon kunnen klanten wel op naam van een student een afspraak maken. Dit is in het kader van de ondernemersopleiding.

Word ik wel goed geknipt bij de Kappersakademie; het zijn immers nog studenten?

Jazeker! De studenten worden altijd begeleid door ervaren docenten. Elke stap tijdens de knip-, kleur-, of permanentbehandeling wordt zorgvuldig afgestemd, zodat er geen vervelende verrassingen ontstaan. Zo gaan onze klanten tevreden naar huis.

Gaat er wel eens iets mis bij een klant?

Onze studenten werken altijd onder begeleiding van ervaren docenten. Elke stap tijdens een behandeling wordt zorgvuldig afgestemd om zo juist vervelende verrassingen te voorkomen. Zo gaan honderden klanten wekelijks tevreden naar huis.

Maar natuurlijk gaat er in een kapsalon ook wel eens iets mis. Ook dan zullen we alles wat in onze (vaktechnische) mogelijkheid ligt in het werkstellen om het probleem op te lossen.

Wist je dat wij vaak klanten ontvangen die een slechte ervaring hebben gehad bij een (thuis) kapper en die ten einde raad bij ons aankloppen? Ook die klanten krijgen van ons een professioneel advies!

Ik heb een klacht over een salon, waar kan ik die indienen?

We doen ons uiterste best om kwaliteit te leveren, maar soms gaat er wel eens iets niet zoals wij voor ogen hadden. Heb je een klacht over één van onze salons, stuur dan een e-mail naar secretariaat@kappersakademie.nl. Omschrijf je klacht duidelijk o.v.v. de salon waar je bent geweest en de datum.Vermeld je naam en een telefoonnummer waar we je op kunnen bereiken. We nemen binnen één werkdag contact met je op.

Ben je ontevreden over je kapsel? Zit je haar niet naar wens? Als je in de mogelijkheid bent, dan willen wij je graag verzoeken om zo spoedig mogelijk bij ons terug te komen in de salon. Onze professionele docenten kunnen jouw klacht beoordelen en eventueel de behandeling aanpassen. Voor jou is dit een vervelend moment, maar voor onze studenten is dit een leermoment. Wij zullen alles binnen onze (vaktechnische) mogelijkheden in het werk stellen om je tevreden naar huis te laten gaan.

Kan ik de haarproducten uit de salon ook zelf aanschaffen?

Voor onze producten werken we samen met www.myhair.com. Je kunt hier de producten zelf online bestellen en je krijgt als student van de Kappersakademie extra korting. De producten kun je thuis laten bezorgen of zelf afhalen bij één van de myHair.com afhaalpunten. Lekker makkelijk en met een laagste prijsgarantie!