fbpx

‘’Aan één woord hebben we genoeg’’

20-10-2017

In 2003 studeerden de tweelingzussen Patricia en Jessica Trappel allebei aan de Nederlandse Kappersakademie. Inmiddels hebben beide zussen een eigen kapsalon. Elke donderdag knippen ze samen in de salon die door hun moeder is gestart.

Patricia is eigenaresse van Hair-ID in Baarn en Jessica heeft samen met haar moeder Hairstudio JaLi in de binnenstad van Amersfoort. Hoewel ze allebei vol passie hun beroep uitoefenen waren zowel Jessica als Patricia niet van plan om kapper te worden.

Patricia: ‘’Toen ik bleef zitten in HAVO 3 besloot ik iets anders te doen. Mijn moeder had net een kapsalon overgenomen en samen met haar in de salon werken leek me wel wat. Daarom heb ik me ingeschreven bij de NKA’’.

Ook voor Jessica is een toekomst als kapper niet altijd vanzelfsprekend geweest: ‘’Eigenlijk wilde ik fysiotherapeut worden. Patricia begon een jaar eerder dan ik aan de NKA in Amsterdam. Door haar verhalen ben ik van gedachte veranderd. Daarnaast leek werken in een familiebedrijf me ook erg leuk’’.

Over hun dagopleiding aan de Nederlandse Kappersakademie zijn de zussen het eens: ‘’Het is de perfecte basis! Je bent vijf dagen in de week bezig met het kappersvak. Zo leer je het vak goed’’. Patricia vult aan: ‘’Vanuit de basis ontwikkel je jezelf verder. Sommige dingen doe ik nu iets anders dan dat ik het geleerd heb, omdat dit beter bij mijn manier van werken past’’.

‘’De klant moet tevreden zijn.”

In 2004 heeft Patricia de ondernemersopleiding afgerond. Het jaar daarop was ook haar zus afgestudeerd all-round kapper. Beide zijn nog steeds blij met hun keuze voor het kappersvak. Patricia: ‘’Het is een ontzettend dankbaar beroep. Ik heb bijvoorbeeld klanten met weinig haar. Als zij blij weg gaan met mooie extensions geeft dat een goed gevoel. Daarnaast kun je als zelfstandige je eigen uren indelen. Dat is ook erg prettig’’.

Patricia: ‘’De leeftijden van mijn vaste klanten verschillen enorm. Deze afwisseling maakt het leuk. Zo heb ik klanten van in de 90 die elke week komen. Maar ook jonge meiden die zelf sparen voor haarverlening komen bij ons in de salon. Sommige klanten komen al jaren. Die zie je echt opgroeien. Ook vind ik het fijn om met mijn handen bezig te zijn’’.

Wat is nu het belangrijkste voor de klant? Daar zijn de zussen duidelijk over: Aandacht en service! Patricia: ’’Wij adviseren wel eens een bepaald kapsel niet of juist wel te doen, maar uiteindelijk beslist de klant. De klant moet tevreden zijn. Wij zien de klant elke paar weken, maar zelf kijkt hij of zij elke dag in de spiegel’’.

Naast zussen zijn Patricia en Jessica allebei ondernemer en op donderdag ook nog eens directe collega’s. Patricia: ‘’Met familie werken is fantastisch. Het contact is goed, je voelt elkaar aan en je kent elkaar door en door. Aan één woord hebben we genoeg’’. Jessica is het hier mee eens: ‘’Als we wat nodig hebben bellen we naar elkaar. We werken vrij nauw samen en bespreken veel zakelijke dingen. Dat je zo goed met elkaar kan praten, maakt het werk echt super leuk’’!

Zelf het kappersvak leren?

Wil je net als Patricia en Jessica het kappersvak leren? Neem contact op met onze studieadviseurs over de mogelijkheden.