Lesgeven tijdens een pandemie

17-11-2020

Het was ontzettend druk in de salons door de vele coronakapsels”

Patty van Waardhuizen, vestigingsmanager in Rijswijk en docent, kreeg een brok in haar keel toen ze op 16 maart jl. de salon sloot in verband met de lockdown. “Want je weet niet wanneer je terug mag komen, vreselijk. Wij dachten dat het waarschijnlijk een paar weken zou duren, maar dit duurde uiteindelijk tot 2 juni jl. Toen de schoolsalon weer mochten openen, vond ik het ook best wel spannend om weer te beginnen. Totdat ik weer in de salon stapte en we konden werken door fijne maatregelen die we hadden getroffen. Zo hebben we in de schoolsalons kuchschermen, is het verplicht handen te desinfecteren bij binnenkomst, wordt elke klant geregistreerd en draagt iedereen een mondkapje, zowel de klanten en modellen als de docenten en studenten. We hebben snel geschakeld waardoor we zodra het weer mocht, open konden. Het was ontzettend druk in de salons door de vele “coronakapsels”. Mensen gingen thuis zelf aan de slag met de schaar! Het leek wel kerst. Dit merken we nu ook als er weer een spannende persconferentie gepland staat.“

Van online les, terug naar de salons

Dan breekt er een nieuw tijdperk aan, lesgeven tijdens een pandemie. Tijdens de intelligente lockdown hebben de studenten online les gekregen. ”Dat was anders, maar ook enorm leerzaam om te bekijken wat we online voor onze studenten kunnen betekenen. Online comuniceren met elkaar was in het begin wel even wennen, maar het is ook fijn om op deze nieuwe manier contact te hebben met collega’s op andere locaties. Het gaf ons de mogelijkheid om met elkaar te kijken naar de mogelijkheden voor onze studenten en een prachtig online leerprogramma te creëren dat snel kon worden aangeboden aan onze studenten tijdens de lockdown.” Na het einde van de lockdown werden de lessen op school weer hervat en konden de studenten in weer lessen in de praktijk volgen in de schoolsalon. “De studenten gaan nu in shifts naar school. Hierdoor zijn er minder studenten tegelijk aanwezig op de werkvloer. Door de kleinere groepen kunnen zij nog meer leren, er is nu nog meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Deze aangepaste manier van werken vinden de studenten zelf ook erg fijn. Praktijkgericht werken is wel echt de manier om het kappersvak onder de knie te krijgen, er moeten vlieguren gemaakt worden. Daarom waren de studenten ook erg blij toen ze weer naar de salons mochten komen. Iedereen was wel klaar met thuiszitten. Ze willen allemaal een goede kapper worden en dat bereik je niet alleen maar met online lessen. We hebben gelukkig veel theorieles online kunnen geven tijdens de lockdown, deze kennis kunnen zij nu goed gebruiken tijdens de praktijklessen.”

Klanten maken het verschil

“De studenten vinden het contact met de salonklanten heel erg leuk, daar leren ze enorm veel van. Ik kan met een gerust hart zeggen dat het veilig is om te komen als klant. We hebben alle maatregelingen genomen die de overheid verplicht stelt.” Ook toen het niet meer verplicht was om een mondkapje te dragen, hebben wij dit wel als huisregels gehanteerd en dat doen we nog steeds. We merken aan zowel de studenten als de klanten dat zij gewend zijn aan de maatregelen. We zijn ontzettend dankbaar dat de klanten op ons gewacht hebben na de intelligente lockdown en graag bij ons terug komen. De klanten zijn het leermoment van de studenten.”

“Het verschil nu als docent is dat je op 1,5 meter afstand moet blijven van iedereen, dat is een aanpassing geweest en nog steeds attenderen we elkaar daarop. Voor mij voelt het lesgeven verder niet anders en dat vind ik bijzonder positief.”